SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO ŚWIETLICY SZKOLNEJ

 

                                                                I semestr 2009/2010

We wrześniu 2009

OBSZAR:

1.       1.Promocja zdrowia i profilaktyka.

2.       2.Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystania.

ZADANIA

 

1. Poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy, zachowywania się w autobusie szkolnym (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

S. Wojciechowska-Szul przypomniała uczniom zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.

J. Pawlak i I. Brzeżańska przypomnieli uczniom zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy.

D. Kondziela rozmawiała z uczniami na temat jak bezpiecznie zachowywać się w autobusie szkolnym i podczas przechodzenia przez jezdnię.

A. Matukin-Pakuszyńska przypomniała dzieciom jak poruszać się w ruchu drogowym, wysłuchała swobodnych wypowiedzi uczniów "jak wyglądałby świat bez sygnalizacji świetlnej".

2. Zapoznanie z regulaminami, wyrabianie poczucia odpowiedzialności, integracja grupy (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy zapoznali uczniów z regulaminami, wyjaśnili poszczególne punkty; przeprowadzili zajęcia i zabawy integracyjne.

3."Sprzątanie świata" - zajęcia tematyczne (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła pogadankę nt. sprzątania świata, surowców wtórnych - co i dlaczego zbieramy?

A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła pogadankę nt. surowców wtórnych, czego nie wolno wyrzucać do kosza, dlaczego zbieramy surowce, demonstrowała specjalne pojemniki na baterie, puszki i makulaturę. Przeprowadziła pogadankę nt. kampanii ekologicznej "Śmieci mniej, ziemi lżej".

D. Kondziela przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. konieczności dbania o czystość naszej planety.

4.Profilaktyka chorób zakaźnych ("świńska grypa") (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy zapoznali uczniów z zachowaniami profilaktycznymi, związanymi z epidemią "świńskiej grypy".

5.Pożegnanie lata - "Smacznie, zdrowo, kolorowo" - stoisko spożywcze (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

23. 09. 2009 wychowawcy świetlicy przygotowali różne "słodkości" związane ze smakami odchodzącego lata - kołacze z jabłkami i śliwkami, pieczone grzyby na słodko, ciasteczka orzechowe itp. Uzyskany dochód - 70, 80 PLN - został przeznaczony na potrzeby świetlicy.

 

ZADANIA CAŁOROCZNE

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.We wrześniu przeprowadzono wiele konkursów tematycznych:

17. 09. 2009 - S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła konkurs pt. "Łamanie głowy" (zadania ortograficzne, matematyczne, rebusy itp.).

W konkursie udział wzięli:

1.       1.Marzena Sosnowska II a

2.       2.Aleksandra Obrycka II a

3.       3.Jarosław Krajewski II a

4.       4.Grzegorz Galikowski III a

5.       5. Natalia Fliegner II a

Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali zawieszki z postaciami z filmów.

23. 09. 2009 - S. Wojciechowska-Szul rozstrzygnęła konkurs plastyczny pt. "Pożegnanie lata".

W konkursie udział wzięli:

1.       1.Natalia Piasecka III c - I miejsce

2.       2.Maja Matysek III b - III miejsce

3.       3.Aleksandra Sachoń III a - II miejsce

4.       4.Kinga Szewczuk III c

5.       5.Ewa Filipkowska II b

6.       6.Wojciech Gabryjelski II b

7.       7.Wiktoria Brzezińska III c

8.       8.Piotr Czioska II b

9.       9.Marta Skibińska I a

10.   10.Zuzanna Bajerska IV b

Zwycięzcy otrzymali drobne gadżety reklamowe.

3.Opieka nad gazetkami:

a) "Wieści świetlicowe" - zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy - na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami - nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: "Witaj szkoło" (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria - zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe - oraz z programem autorskim D. Kondzieli "Radość tworzenia...".

4.Świetlica podczas wakacji przeszła generalny remont, powiększyła się również o dodatkowe pomieszczenie dla dzieci sześcioletnich, obie sale systematycznie są doposażanew drobne sprzęty oraz gry i zabawki.

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

7."Świat sztuki" - zajęcia z elementami arteterapii - I. Brzeżańska wykonała z uczniami prace plastyczne przedstawiające "Polską jesień".

8. Przeprowadzenie 8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie - D. Kondziela rozpoczęła zbiórkę darów dla schroniska.

9.Taniec nowoczesny z elementami jogi - cykl zajęć - A. Matukin-Pakuszyńska ustaliła skład grup, zapoznała uczniów z metodyką pracy, wprowadziła podstawowe elementy z jogi.

10.Realizacja kampanii "Szkoła bez przemocy". Na stronie internetowej organizatora pojawiła się informacja o kolejnej edycji programu związanej w tym roku szkolnym z szeroko rozumianą ideą wolontariatu. Nasza szkoła weźmie udział w proponowanych działaniach. Zostało przygotowane zgłoszenie i deklaracja udziału w programie.

11.Realizacja programu "Super Wiewiórka"- D. Kondziela zainauguruje akcję w październiku.

12.cyklu zajęć "Zło dobrem zwyciężaj" - wychowawcy świetlicy rozmawiali uczniami nt. dobrych uczynków.

13. Opieka nad stroną internetową www.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica -A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.

14. Zbiórka surowców wtórnych - A. Matukin-Pakuszyńska zapoznała uczniów z akcją ekologiczną "Śmieci mniej, ziemi lżej", przeprowadziła zajęcia nt. segregowania surowców wtórnych; na bieżąco prowadzi i koordynuje zbiórkę puszek, baterii i makulatury.

PONAD TO

30. 09. 2009 wychowawcy świetlicy zorganizowali w niej Dzień Chłopaka, każdy chłopak otrzymał cukierka; A. Matukin-Pakuszyńska wysłuchała swobodnych wypowiedzi uczniów nt. "jak wyglądałby świat bez chłopców?"

J. Pawlak przekazał na rzecz świetlicy bogaty zbiór nagrań muzycznych - muzyka klasyczna, relaksacyjna, największe przeboje.

PROGRAMY AUTORSKIE 

1."Bądź sobą" - A. Matukin-Pakuszyńska - przeprowadziła z uczniami zajęcia integracyjne oraz zajęcia nt "emocje i uczucia", "dokuczanie, przezywanie".

2."Mały Ratownik" - S. Wojciechowska - Szul - przeprowadziła zajęcia nt. opatrywania skaleczeń.

3."Mały Hubert" -S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła rozmowy z uczniami nt. przygotowania lasu do zimy.

4. "Radość tworzenia - spotkania z wyobraźnią" D.Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na październik.

4. "Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi". D. Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na II semestr.

 

W   P A Ź D Z I E R N I K U   2009

 OBSZAR:

1.       Promocja zdrowia i profilaktyka.

2.       Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystania.

ZADANIA

 

1.Jesień – zajęcia tematyczne. Poznanie różnorodnych technik plastycznych z wykorzystaniem „skarbów jesieni” (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

S. Wojciechowska-Szul wykonała z uczniami prace plastyczne pt. szaruga jesienna.

A. Matukin-Pakuszyńska wykonała prace plastyczne pt. „Złota jesień” wykorzystując „skarby jesieni”.

D. Kondziela przeprowadziła konkurs plastyczny „Pani Jesień”, wykonała z uczniami prace plastyczne pt. „Jesienne Kwiaty”, „Jesienne drzewa”; malowała z uczniami jesienne liście.

I. Brzeżańska przeprowadziła zajęcia plastyczne pt. „Jesień” z wykorzystaniem jej darów.

J. Pawlak malował z uczniami farbami – wykonanie prac o tematyce jesiennej.

2.Międzynarodowy Dzień Zwierząt – 2. 10 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

S. Wojciechowska-Szul rozwiązywała z uczniami łamigłówki o zwierzętach, rozmawiała z nimi na temat opieki nad zwierzętami.

A. Matukin-Pakuszyńska przypomniała dzieciom o potrzebach w świecie zwierząt.

D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. dbałości o zwierzęta domowe i dzikie. Lepiła z uczniami z plasteliny ulubione zwierzęta.

3.Dzień Ratownika Medycznego – 13. 10 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

S. Wojciechowska-Szul zapoznala uczniów z programem „Mały Ratownik”; rozmawiała z uczniami nt. pracy ratowników medycznych.

A. Matukin-Pakuszyńska zapoznała uczniów ze świętem i jego genezą.

D. Kondziela  zorganizowała spotkanie ze szkolnym opiekunem PCK – p. J. Kościanowską, oglądała z uczniami film o udzielaniu I pomocy przedmedycznej.

4.Obchody „Dnia Edukacji Narodowej” (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

S. Wojciechowska-Szul rozmawiała z uczniami nt. etymologii święta KEN, obchody w naszej szkole.

A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła pogadankę nt. „Kto to jest nauczyciel”?

D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły – sposoby okazywania im szacunku.

5.”Drzewo pomocy” – zajęcia profilaktyczne (odpowiedzialna – A. Matukin-Pakuszyńska).

 

22. 10. 2009 A. Matukin-Pakuszyńska i S. Wojciechowska-Szul przeprowadziły z uczniami zajęcia nt. do kogo mogę się zwrócić o pomoc na terenie szkoły; uczniowie wykonali także prace plastyczne (28 uczniów).

6.Inauguracja akcji „Z kulturą za pan brat” – konkurs „Mistrz Grzeczności” (odpowiedzialna – A. Matukin-Pakuszyńska).

 

29. 10, 2009 A. Matukin-Pakuszyńska zainaugurowała akcję „Z kulturą za pan brat”, w której bierze udział 47 uczniów. Mistrzem Grzeczności zostanie uczeń, który zdobędzie najwięcej znaczków :”proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.

7.Dzień Kundelka – 25. 10 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła 23. 10. 2009 konkurs plastyczny „Nasze kochane kundelki”.

W konkursie udział wzięli:

1.       Oskar Klimek

2.       Aleks Stokłosa – I miejsce

3.       Bartosz Nowak

4.       Dominika Stachowiak

5.       Marta Skibińska – II miejsce

6.       Wadim Kisil

7.       Monika Maczulis

8.       Marta Maczulis

9.       Skibiński Kuba

10.   Oktawian Nowaczkiewicz

11.   Natalia Krajewska

12.   Maciej Kałabun

13.   Szymon Eksterowicz - wyróżnienie

Zwycięzcy otrzymali gadżety reklamowe.

D. Kondziela wykonała plakat „Nasze kochane kundelki” z wykorzystaniem prac konkursowych, rozmawiała z uczniami nt. jak dbać o swoich czworonożnych przyjaciół.

 

8.”Święto Motyli” – przyjęcie pierwszoklasistów do Krainy Kolorowych Motyli – 26. 10 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

„Święto Motyli” zostało przeniesione na listopad w związku z absencją chorobową wychowawców świetlicy.

ZADANIA CAŁOROCZNE

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W październiku przeprowadzono wiele konkursów tematycznych:

23. 09. 2009 – S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła konkurs pt. „Nasze kochane kundelki”.

W konkursie udział wzięli:

1.       Oskar Klimek

2.       Aleks Stokłosa – I miejsce

3.       Bartosz Nowak

4.       Dominika Stachowiak

5.       Marta Skibińska – II miejsce

6.       Wadim Kisil

7.       Monika Maczulis

8.       Marta Maczulis

9.       Skibiński Kuba

10.    Oktawian Nowaczkiewicz

11.    Natalia Krajewska

12.    Maciej Kałabun

13.    Szymon Eksterowicz - wyróżnienie

Zwycięzcy otrzymali gadżety reklamowe.

 

24.10. 2009 – D. Kondziela rozstrzygnęła konkurs plastyczny „Pani Jesień”.

W konkursie udział wzięli:

1.Aleksandra Sachoń - wyróżnienie

2. Maja Matysek - wyróżnienie

3. Natalia Krajewska - wyróżnienie

4. Szymon Janczura

5. Wiktoria Szparniak

6. Veronica Kabata - wyróżnienie

7.Kinga Szewczuk

8. Katarzyna Sachoń

9. Malwina Wicher

10. Karolina Malinowska

Zwycięzcy otrzymali gadżety reklamowe.

A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła nimi turniej bilardowy.

3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: „Szaruga jesienna” (odp. D. Kondziela),

d )minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe – oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...”.

4. S. Wojciechowska-Szul wykonała jesienną gałąź jabłoni.

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

7.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska malowała z uczniami farbami.

8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela kontynuuje zbiórkę darów dla schroniska.

9.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska zapoznała uczniów z układem choreograficznym.

10.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”. Zostało wysłane zgłoszenie i deklaracja udziału w programie.

11.Realizacja programu „Super Wiewiórka”  - D. Kondziela 27. 10. 2009 zapoznała uczniów z programem oraz rolą i znaczeniem PCK.

12. Przeprowadzenie cyklu zajęć „Zło dobrem zwyciężaj” – wychowawcy świetlicy rozmawiali uczniami nt. dobrych uczynków, D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. pokojowego rozwiązywania konfliktów.

13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica –A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.

14. Zbiórka surowców wtórnych – A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła zajęcia nt. zbiórki surowców wtórnych; na bieżąco prowadzi i koordynuje zbiórkę puszek, baterii i makulatury.

PONAD TO

 

J. Pawlak przekazał na rzecz świetlicy bogaty zbiór nagrań muzycznych – muzyka klasyczna, największe przeboje operowe.

1.10. 2009 D. Kondziela rozmawiała z uczniami nt. co to jest życzliwość, co to znaczy być życzliwym w związku z Dniem Życzliwości.

 

PROGRAMY AUTORSKIE 

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia nt „emocje i uczucia” – nauka rozpoznawania uczuć, właściwe nazewnictwo, ilustracje obrazujące stan uczuciowy..

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. opatrywania złamań i zwichnięć.

3.„Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła rozmowy z uczniami nt. jesiennego lasu i jego mieszkańców; rozpoznawania grzybów jadalnych i trujących. A. Matukin-Pakuszyńska rozmawiała z uczniami o zwierzętach, które zapadają w sen zimowy.

4. „Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią” D. Kondziela przeprowadziła zajęcia z uczniami nt. Jak powstają barwy – mieszanie kolorów, tworzenie nowych barw. Zapoznała uczniów z techniką „odbijania”.

5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”. D. Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na II semestr.

 

W LISTOPADZIE 2009

 

OBSZAR:

1.       Tradycja i ceremoniał.

ZADANIA

1.       Kształtowanie szacunku dla godła i symboli narodowych – baśnie, legendy (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

D. Kondziela wykonała z uczniami matrycę do odbijania konturów Polski.

A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła z uczniami pogadankę nt. Święta Niepodległości.

I. Brzeżańska rozmawiała z uczniami nt. rocznicy odzyskania niepodległości – omówiła tematykę związaną z obchodami święta, symbolami narodowymi, krajobrazem ziemi ojczystej.

S. Wojciechowska-Szul zapoznała uczniów z fragmentem „Monitora Polskiego” z dn. 12. 11. 1918 r. Przeprowadziła z nimi rozmowy nt. odzyskania niepodległości, zapoznała z pieśniami patriotycznymi i obchodami „Dnia Niepodległości” na opolskim rynku.

 

2.       Mój region, moja miejscowość – baśnie i legendy Opolszczyzny (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

D. Kondziela przeprowadziła zajęcia nt. „Moja mała ojczyzna”, rysowała z uczniami obiekty charakterystyczne dla Groszowic i okolic. Wykonała wystawkę związaną z ciekawymi miejscami w Groszowicach dawniej i dziś. Uczniowie słuchali legend i baśni związanych z Opolszczyzną.

A. Matukin-Pakuszyńska czytała uczniom baśnie i legendy ze zbioru prof. D. Simonides.

S. Wojciechowska-Szul rozmawiała z uczniami nt. Groszowic dawniej i dziś, czytała uczniom legendy ze zbioru prof. D. Simonides.

 

3.       „Dzień Św. Huberta” – 3. 11 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

1.11. 2009 odbyło się spotkanie z leśnikiem p. Andrzejem Romanowiczem, który opowiedział uczniom o przygotowaniach zwierząt i roślin do zimy.

 

4.       Konkurs międzyszkolny „Polska – Moja Ojczyzna” (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Ze wzgl. Na absencję chorobową nauczycieli przygotowujących uczniów do w/w konkursu zrezygnowaliśmy z wyjazdu na konkurs.

 

5.       16. 11 – „Dzień bez papierosa” – mamo, tato nie pal przy mnie (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali z uczniami nt. szkodliwości palenia tytoniu i sposobów uświadomienia rodzicom, że palenie przez nich papierosów ma również wpływ na dzieci.

 

6.       Zorganizowanie obchodów Andrzejek w świetlicy (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

S. Wojciechoska-Szul omówiła wróżby andrzejkowe, przybliżyła uczniom etymologię świąt Św. Andrzeja i Św. Katarzyny.

A. Matukin-Pakuszyńska poprowadziła „Dzień Magii” – wróżby, krzyżówki, zabawy.

Zorganizowano również stoisko ze „strasznymi” słodyczami: strachowyje, chatki z lokatorem, robalki itp. Dochód – 30, 40 PLN – został przeznaczony na zakup środków do wykonania ozdób świątecznych na kiermasz bożonarodzeniowych.

 

7.       Przygotowania do Festiwalu Piosenki Mikołajkowej (odpowiedzialna A. Matukin-Pakuszyńska).

 

A.                  Matukin-Pakuszyńska przygotowywała uczniów do pierwszej edycji Mikołajkowego Konkursu Piosenki, rezygnując z udziału w Festiwalu Piosenki Mikołajkowej, którego formuła nie zmienia się od kilku lat.

Do konkursu zgłosili się jako pierwsi: Marta Dąbrowska, Magdalena Wojtal, Marzena Sosnowska.

 

ZADANIA CAŁOROCZNE

 

1. Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W listopadzie A. Matukin-Pakuszyńska zainaugurowała akcję „Z kulturą za pan brat”, do której zgłosiło się 46 uczniów z klas I-VI.

3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym: „Dawne Groszowice”” (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe – oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...”.

4. S. Wojciechowska-Szul wykonała z uczniami  jesienne liście.

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

7.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska malowała z uczniami farbami – „Barwy jesieni”.

8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela 24. 11. Zainaugurowała akcję „Mikołajem dobrze być” (zbiórka żywności dla zwierząt ze schroniska „Mali Bracia”).

9.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami nowy układ choreograficzny.

10.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”.

- otrzymaliśmy zaproszenie na warsztaty makroregionalne,

- otrzymaliśmy propozycję zorganizowania Tygodnia Wolontariatu w szkole.

11.Realizacja programu „Super Wiewiórka”  - D. Kondziela zapoznała uczniów ze znaczeniem doboru ubrania stosownie do pory roku i warunków atmosferycznych.

12. Przeprowadzenie cyklu zajęć „Zło dobrem zwyciężaj” – wychowawcy świetlicy rozmawiali uczniami nt. przeprowadzenia rozmów uświadamiających rodzicom jaki wpływ ma ich palenie na dziecko.

13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica –A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.

14. Zbiórka surowców wtórnych – A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła pogadankę nt. zbiórki i segregacji surowców wtórnych; na bieżąco prowadzi i koordynuje zbiórkę puszek, baterii i makulatury.

PROGRAMY AUTORSKIE

 

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. „schowaj swoją złość” – gry integracyjne.

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. opatrywania złamań i zwichnięć.

3.„Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul przeprowadziła rozmowy z uczniami nt. przygotowania lasu i jego mieszkańców do zimy. A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła z  uczniami zajęcia nt. zwierząt pod ochroną, wędrówek ptaków; wyjaśniła pojęcie „sen zimowy”.

4. „Radość tworzenia – spotkania z wyobraźnią” D. Kondziela wykonała z uczniami jesienne listki z użyciem matrycy (odbijanie przy użyciu kredek świecowych) oraz zapoznała uczniów z techniką „nakrapianki”.

5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”. D. Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na II semestr.

 

W GRUDNIU 2009

 

OBSZAR:

1.       Tradycja i ceremoniał.

2.       Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystania.

 

ZADANIA

 

1.       Obchody Dnia Rodziny (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy śpiewali z uczniami kolędy, A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziła próbę przed występem opłatkowym.

 

2.       „Światowy Dzień Niepełnosprawnych” – 3. 12 (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali z uczniami nt. różnych rodzajów niepełnosprawności. Zastanawiali się w jaki sposób można pomóc osobom niepełnosprawnym – usuwanie barier architektonicznych, zamontowanie „lektora” w autobusach komunikacji miejskiej itp.

 

3.       Mikołajki – „Dzień Wolontariusza” – 6. 12. (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy rozmawiali z uczniami nt. co to jest wolontariat, kto może zostać wolontariuszem, dlaczego warto pomagać.

 

4.       Zorganizowanie kiermaszu bożonarodzeniowego (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

 

Wszyscy wychowawcy świetlicy zaangażowali się w przygotowanie i przeprowadzenie kiermaszu bożonarodzeniowego, który odbył się w dniach 17-21. 12.

Podczas kiermaszu można było kupić: szopki bożonarodzeniowe z makaronu, ozdoby świąteczne i choinkowe, elementy dekoracyjne, kartki świąteczne, witraże i pyszne wypieki. Dochód – 289, 75 PLN – został przeznaczony na potrzeby świetlicy szkolnej.

PONAD TO

 

A.                  Matukin-Pakuszyńska i S. Wojciechowska-Szul – 16. 12. 2009 r. – przeprowadziły zajęcia otwarte w świetlicy szkolnej kierowane do dzieci przedszkolnych, z którymi wykonały ozdoby i kartki świąteczne oraz zapoznały dzieci i ich opiekunów z wyposażeniem świetlicy szkolnej ( w zajęciach udział wzięło 5 przedszkolaków oraz dzieci uczęszczające do świetlicy).

 

 ZADANIA CAŁOROCZNE

 

1.       Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.W grudniu uczniowie wzięli udział w następujących konkursach:

 

8. 12. 2009 r. odbył się I Międzyszkolny Konkurs Piosenki Świątecznej i Zimowej w PSP nr 5 w Opolu.

W konkursie udział wzięli:

I-III soliści – II miejsce – Magdalena Wojtal II b.

I-III zespoły – II miejsce – Marzena Sosnowska II a, Weronika Pawełczak II b.

IV-VI soliści – I miejsce – Damian Zając VI a.

IV-VI zespoły – III miejsce – Marta Dąbrowska VI b, Ewa Filipkowska II b, Agnieszka Pawłowska II b.

Wszystkich uczniów przygotowała A. Matukin-Pakuszyńska.

 

22.12. 2009 r. D. Kondziela rozstrzygnęła konkurs plastyczny pt. „Najpiękniejsza choinka”:

Wyróżnienia otrzymali:

1.       Jakub Skibiński

2.       Przemysław Dąbrowski

3.       Marta Dąbrowska

4.       Maciej Kurus

Wszyscy otrzymali drobne upominki.

3.Opieka nad gazetkami:

a) „Wieści świetlicowe” – zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy – na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (odp. D. Kondziela, S, Wojciechowska-Szul),

c)gazetka z aktualnościami – nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym – gazetki o tematyce świątecznej (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria – zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie

z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe – oraz z programem autorskim D. Kondzieli „Radość tworzenia...”.

4. D. Kondziela wykonała z uczniami  choinkę z kolorowego kartonu, a dzieci ją przyozdobiły..

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności. I. Brzeżańska czytała z uczniami encyklopedię odkryć i wynalazków.

7.„Świat sztuki” – zajęcia z elementami arteterapii – I. Brzeżańska wykonała z uczniami kwiaty z kolorowej bibuły.

8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie – D. Kondziela kontynuowała akcję „Mikołajem dobrze być” (zbiórka żywności dla zwierząt ze schroniska „Mali Bracia”).

9.Taniec nowoczesny z elementami jogi – cykl zajęć – A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami układ choreograficzny.

10.Realizacja kampanii „Szkoła bez przemocy”:

- przystąpiliśmy do zorganizowania Tygodnia Wolontariatu w szkole, który odbył się w dniach 7-11. 12. 2009. W ramach obchodów w naszej szkole zorganizowaliśmy:

* zbiórkę pieniędzy i prezentów dla dzieci z Domu Dziecka w Tarnowie Opolskim (odp. Z. Kurek),

* zbiórkę pieniędzy na szkołę w Togo (odp. B. Szwach),

* kiermasze bożonarodzeniowe (odp. świetlica szkolna, Gospodarz Szkoły),

* zbiórka żywności, koców, misek, zabawek dla zwierząt ze schroniska „Mali Bracia” (odp. D. Kondziela).

- otrzymaliśmy zaproszenie do wzięcia udziału w konkursie na projekt wolontaryjny (zgłoszenia są przyjmowane do 15. 01. 2010 r.).

11.Realizacja programu „Super Wiewiórka”  - D. Kondziela zapoznała uczniów ze znaczeniem doboru ubrania stosownie do pory roku i warunków atmosferycznych.

12. Przeprowadzenie cyklu zajęć „Zło dobrem zwyciężaj” – wychowawcy świetlicy rozmawiali uczniami nt. wolontariatu.

13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica –A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.

14. Zbiórka surowców wtórnych – A. Matukin-Pakuszyńska zakończyła 11. 12. 2009 r. zbiórkę surowców wtórnych, które zostały oddane do punktów skupu (szczegóły akcji – sprawozdanie koordynatora).

 

PROGRAMY AUTORSKIE

 

1.„Bądź sobą” – A. Matukin-Pakuszyńska – przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. rozpoznawania emocji – gry integracyjne.

2.„Mały Ratownik” – S. Wojciechowska – Szul – przeprowadziła zajęcia nt. udzielania pomocy przy niestrawności.

3.„Mały Hubert” –S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły rozmowy z uczniami nt. przygotowania lasu i jego mieszkańców do zimy.

4. „Radość tworzenia - D. Kondziela – L-4.

5. „Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi”. D. Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na II semestr.

 

 

W STYCZNIU 2010

OBSZAR:

1.      Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystania.

2.      Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

ZADANIA

1.Dzień Babci i Dzień Dziadka (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy rozmawiali z uczniami o babciach i dziadkach, ich roli w naszym życiu i sposobach uświetnienia ich święta.

2.Turniej warcabowy klas I-III (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

25. 01. 2010 odbył się turniej warcabowy klas II.

W turnieju udział wzięli:

1.  Dawid Kałabun II a

2.  Wojciech Gabryjelski II b - I miejsce

3. Ewa Filipkowska II b - II miejsce

4. Oskar Klimek II b - II miejsce

5. Tomasz Walczak II b

6.  Piotr Czioska II b

7. Marcin Matuszek II b

Rozgrywka o II i III miejsce pozostała nierozstrzygnięta, dlatego oboje uczniów przechodzi do następnego etapu turnieju.

26. 01. 2010odbył się turniej warcabowy klas III.

W turnieju udział wzięli:

1.      Maja Matysek III b

2.      Oskar Makowski III b - I miejsce

3.      Bartosz Fliegner III a

4.      Dominik Bełkot III c

5.Jakub Skibiński III b

6.Adrian Sosnowski III a

7.Franciszek Matejka III a - II miejsce

8.Wiktoria Polan III a

9.Paulina Krupop III a

10.Michał Dziekan III a

11.Bartłomiej Kokurowski III c - III miejsce

27. 01. 2010 odbył się turniej warcabowy klas I.

W turnieju udział wzięli:

1.Bartosz Nowak I a - I miejsce

2.Michał Rajca I b - III miejsce

3.Ewelina Bełkot I a

4.Aleks Stokłosa I a - II miejsce

5.Wiktoria Szparniak I b

6.Katarzyna Sachoń I b

7.Szymon Tomanik I a

8.Monika Maczulis I b

9.Filip Gruchot I a

10. Piotr Łupiniec I b

11. Klaudia Maczulis I b

Zwycięzcy otrzymali dyplomy i gadżety reklamowe. Zdobywcy I i II miejsca będą reprezentować naszą szkołę na turnieju między świetlicowym.

3.Bezpieczna zima - przygotowanie do ferii zimowych (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy przeprowadzili z uczniami pogadanki nt. bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów zimowych oraz podczas spotkań z nieznajomymi podczas imprez wyjazdowych.

4."Światowy Dzień Środków Masowego Przekazu" - profilaktyka (25. 01.) (odpowiedzialni wszyscy wychowawcy świetlicy).

Wszyscy wychowawcy świetlicy zapoznali uczniów z "Vademecum internauty" - zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu. Rozmawiali również o szkodliwości nadmiernie długiego  spędzania czasu przed komputerem i telewizorem.

ZADANIA CAŁOROCZNE

1.      Współpraca z MZK układa się pomyślnie, z pełnym zrozumieniem potrzeb naszej placówki. (odp. S. Wojciechowska-Szul).

2.      W styczniu uczniowie przygotowywali projekty do konkursu plastycznego Ministerstwa Środowiska "Wesołe śmieci":

I - "Szybko-wóz" (Tomasz Kolenda, Dominik Bełkot, Jakub Kosiorek, Adrian Sosnowski),

II - "Dinuś Groszowicki" (Marta Dąbrowska, Przemysław Dąbrowski, Paulina Krupop, Magdalena Rybak, Marzena Sosnowska, Aleksandra Sachoń),

III - "Wielonóżka" (Klaudia Maczulis, Emilia Matuszewska, Julia Stafa, Olimpia Czaprowska, Katarzyna Sachoń).

5.01. 2010 D. Kondziela podsumowała program (zakończony w ubiegłym roku szkolnym) "Owoce, warzywa, soki są na 5", wręczyła dyplomy i upominki otrzymane od organizatora - firmy "Tymbark".

Wyróżnienia otrzymali:

1.Ewelina Atłachowicz III a

2.Paweł Bednarz II b

3.Wiktoria Brzezińska III c

4.Daria Pieniakowska II a

5.Piotr Czioska II b

6.Grzegorz Galikowski II a

7.Jakub Dyczko II a

8.Michał Dziekan III a

9.Bartosz Główka II b

10.Szymon Janczura III b

11.Katarzyna Knapik III a

12.Marta Kopyłowska III a

13.Paulina Krupop III a

14.Maciej Kurus III b

15.Natalia Leszczyna II a

16.Karolina Listowska III a

17.Barbara Łabędzka II b

18.Kamil Oleszycki II b

19.Weronika Pawełczak II b

20.Agnieszka Pawłowska II b

21.Aleksandra Sachoń III a

22.Paulina Sakowska II a

23.Olimpia Siemiątkowska II a

24.Jakub Skibiński III b

25.Łukasz Sokołowski II b

26.Kinga Szewczuk III b

27.Magdalena Wojtal II b

11.01. 2010 D. Kondziela ogłosiła konkurs plastyczny "Zimowy krajobraz"

3.Opieka nad gazetkami:

a) "Wieści świetlicowe" - zaktualizowano najważniejsze wiadomości o świetlicy, (wszyscy wychowawcy świetlicy),

b)gazetka informacyjna  w świetlicy - na bieżąco uzupełniana o wiadomości otrzymywane od wychowawców klas, a także innych nauczycieli i rodziców uczniów (wszyscy wychowawcy świetlicy),

c)gazetka z aktualnościami - nawiązuje tematycznie do wydarzeń w roku szkolnym - gazetki o tematyce zimowej (odp. D. Kondziela),

d)minigaleria - zaprezentowano prace uczniów związane tematycznie z programem wychowawczym świetlicy szkolnej, prace konkursowe - oraz z programem autorskim D. Kondzieli"Radość tworzenia...".

4. D. Kondziela wykonała z uczniami  makietę z bałwankami.

5.Wszyscy wychowawcy świetlicy odrabiali zadania domowe z uczniami, prowadzili zajęcia z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych usprawniających korzystanie z dotychczasowej wiedzy, pobudzających do dalszych poszukiwań (quizy, krzyżówki, zagadki, wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma, opracowania naukowe itp.).

6.Wszyscy wychowawcy świetlicy prowadzili zajęcia mające na celu rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, przygotowywali do konkursów. Często wykorzystywano wydawnictwa encyklopedyczne, czasopisma. Proponowano zabawy i gry rozwijające pamięć, umiejętność spostrzegania, kojarzenia faktów i wyciągania logicznych wniosków; rozwiązywano zadania o zróżnicowanym stopniu trudności.

7."Świat sztuki" - zajęcia z elementami arteterapii - I. Brzeżańska wykonała z uczniami kolorowe witraże.

8.Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt w Opolu-Zakrzowie - D. Kondziela kontynuowała akcję "Mikołajem dobrze być" (zbiórka żywności dla zwierząt ze schroniska "Mali Bracia").

9.Taniec nowoczesny z elementami jogi - cykl zajęć - A. Matukin-Pakuszyńska ćwiczyła z uczniami układ choreograficzny.

10.Realizacja kampanii "Szkoła bez przemocy":

- 18. 01. 2010 "Przemoc w rodzinie a przemoc szkolna", czat poprowadziła Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, trener, autor licznych publikacji z zakresu rozwiązywania problemów wychowawczych i profilaktyki zachowań ryzykownych,

- nie przystąpiliśmy do konkursu na projekt wolontaryjny, skupiliśmy się na dotychczas organizowanych akcjach w naszej szkole, których charakter odbiega od wymagań organizatora.

11.Realizacja programu "Super Wiewiórka"  - D. Kondziela przeprowadziła z uczniami zajęcia tematyczne: Bawimy się bezpiecznie w szkole i w domu, sytuacje trudne; jak je rozpoznać; jak się zachować, jak dbać o bezpieczeństwo własne i innych, konieczność przestrzegania zasad i regulaminów, stosowanie się do zasad korzystania z obiektów, jak zachować się w stosunku do obcych?.

12. Przeprowadzenie cyklu zajęć "Zło dobrem zwyciężaj" - wychowawcy świetlicy rozmawiali uczniami nt. bezpiecznego korzystania z Internetu oraz o netykiecie.

13. Opieka nad stroną internetową WWW.wodip.opole.pl/~sp24_swietlica -A. Matukin-Pakuszyńska wprowadza nowe informacje na bieżąco.

14. Zbiórka surowców wtórnych - A. Matukin-Pakuszyńska, 14 stycznia 2010 o godzinie 12.00 w Ratuszu uczestniczyła w uroczystym podsumowaniu IV edycji konkursu "Śmieci mniej - ziemi lżej" pod patronatem Prezydenta Miasta Opola, Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Udział w konkursie wzięło 28 szkół podstawowych z miasta Opola. Szkoła Podstawowa nr 24 w Opolu zdobyła II miejsce. Zebrano: 950 kg makulatury, 224 kg puszek, 186 kg baterii. Szkoły i przedszkola uczestniczące w konkursie zebrały łącznie 35 ton makulatury, 1,8 ton puszek oraz 1,7 ton zużytych baterii. Najlepsze placówki otrzymały nagrody, wyróżniono także dzieci. 

PROGRAMY AUTORSKIE

1."Bądź sobą" - A. Matukin-Pakuszyńska - przeprowadziła z uczniami zajęcia nt. rozpoznawania emocji - gry integracyjne.

2."Mały Ratownik" - S. Wojciechowska - Szul - przeprowadziła zajęcia nt. udzielania pomocy przy zwichnięciach, złamaniach.

3."Mały Hubert" -S. Wojciechowska-Szul i A. Matukin-Pakuszyńska przeprowadziły rozmowy z uczniami nt. pomocy zwierzętom w zimie.

4. "Radość tworzenia - D. Kondziela wykonała z uczniami obrazki z elementami zimowymi z wykorzystaniem białych płatków kosmetycznych (oryginalność i niezwykłość).

5. "Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo. Rady i porady Żabusi Agusi". D. Kondziela przesunęła inaugurację zajęć na II semestr.